Deel 7: 3D model is klaar! En afsluiting

We hebben nu:
  1. Een opstelling gemaakt,
  2. Foto's gemaakt,
  3. Met Meshroom een 3D model van de foto's gemaakt,
  4. Dat model een retopology gegeven en
  5. De texture overgezet van de highpoly naar de lowpoly versie.
Nu gaan we het model in Unity zetten, maar kies vooral de game engine die je zelf gebruikt. (of zet het in een render programma als je voor nu alleen screenshots wilt.) Ik zet dus de lowpoly versie van het 3D model in Unity en als vergelijking een foto van het originele object ernaast.

Hoppa! Dat ziet er best aardig uit als je kijkt met wat voor middelen dit object is gefotografeerd! Voor dit model heb ik gebruikt: Een zelfgemaakte lightbox, drie bureaulampen en de camera van mijn mobiele telefoon.

Voordat we er een eind aan gaan breien, nog even een lijstje met 


absolute do's and don'ts:

  • Hoe beter je camera is, hoe gedetailleerder je texture wordt
  • Consequente belichting is belangrijk
  • Maak genoeg foto's, minimaal 30 per rotatieronde. Maar meer mag natuurlijk ook.
  • Vermijd (deels) wazige foto's. Dat werkt nadelig voor je model en vooral de texture.
  • Glanzende en doorzichtige objecten zijn erg lastig voor photogrammetry. Wil je dit toch? Gebruik dan bijvoorbeeld babypoeder om je object mat te maken.
  • Voor Meshroom moet je een grafische kaart van NVIDIA hebben
  • Heb je geen 3D kennis? Er bestaat (gratis) software die voor jou het decimate/retopology proces kunnen doen

Dit is het eind van de tutorial, ik hoop dat ik heb kunnen laten zien hoe eenvoudig je photogrammetry opstelling kan zijn en natuurlijk dat het je is gelukt om een mooi 3D model eruit te krijgen! Voel je vrij om aanpassingen te maken waar nodig. Deze opstelling is misschien niet geschikt voor jouw project, of misschien heb je hele andere apparatuur ter beschikking! Speel en experimenteer met wat mogelijk is voor jou. Er zijn meerdere wegen die naar photogrammetry leiden! ;)

Het is ook erg leuk om je object te uploaden bij bijvoorbeeld Sketchfab. Of om te zien wat anderen allemaal fotograferen en omzetten naar 3D:
https://sketchfab.com/search?q=photogrammetry&type=models

Bedankt voor het volgen/bekijken van deze tutorial!! Tot slot nog een paar handige links met extra tips, waar je ook weer inspiratie uit kan halen hoe je dit proces aan kan pakken


Populaire posts van deze blog

Deel 4: Meshroom

Deel 6: Texture baken