Deel 7: 3D model is klaar! En afsluiting
We hebben nu:
- Een opstelling gemaakt,
- Foto's gemaakt,
- Met Meshroom een 3D model van de foto's gemaakt,
- Dat model een retopology gegeven en
- De texture overgezet van de highpoly naar de lowpoly versie.

Hoppa! Dat ziet er best aardig uit als je kijkt met wat voor middelen dit object is gefotografeerd! Voor dit model heb ik gebruikt: Een zelfgemaakte lightbox, drie bureaulampen en de camera van mijn mobiele telefoon.
Voordat we er een eind aan gaan breien, nog even een lijstje met
absolute do's and don'ts:
- Hoe beter je camera is, hoe gedetailleerder je texture wordt
- Consequente belichting is belangrijk
- Maak genoeg foto's, minimaal 30 per rotatieronde. Maar meer mag natuurlijk ook.
- Vermijd (deels) wazige foto's. Dat werkt nadelig voor je model en vooral de texture.
- Glanzende en doorzichtige objecten zijn erg lastig voor photogrammetry. Wil je dit toch? Gebruik dan bijvoorbeeld babypoeder om je object mat te maken.
- Voor Meshroom moet je een grafische kaart van NVIDIA hebben
- Heb je geen 3D kennis? Er bestaat (gratis) software die voor jou het decimate/retopology proces kunnen doen
Dit is het eind van de tutorial, ik hoop dat ik heb kunnen laten zien hoe eenvoudig je photogrammetry opstelling kan zijn en natuurlijk dat het je is gelukt om een mooi 3D model eruit te krijgen! Voel je vrij om aanpassingen te maken waar nodig. Deze opstelling is misschien niet geschikt voor jouw project, of misschien heb je hele andere apparatuur ter beschikking! Speel en experimenteer met wat mogelijk is voor jou. Er zijn meerdere wegen die naar photogrammetry leiden! ;)
Het is ook erg leuk om je object te uploaden bij bijvoorbeeld Sketchfab. Of om te zien wat anderen allemaal fotograferen en omzetten naar 3D:
https://sketchfab.com/search?q=photogrammetry&type=models
Bedankt voor het volgen/bekijken van deze tutorial!! Tot slot nog een paar handige links met extra tips, waar je ook weer inspiratie uit kan halen hoe je dit proces aan kan pakken
- https://github.com/alicevision/meshroom/wiki
- https://sketchfab.com/blogs/community/tutorial-meshroom-for-beginners/
- https://medium.com/realities-io/getting-started-with-photogrammetry-d0a6ee40cb72
- https://peterfalkingham.com/2020/05/17/alicevision-meshroom-2019-2-0-best-settings-that-i-use/