Deel 6: Texture baken

Als je een nieuw lowpoly 3D model hebt gemaakt, kan je de texture die Meshroom heeft gemaakt niet meer gebruiken voor dit nieuwe model.

Dus je moet de originele texture van de highpoly gaan bakken op het nieuwe lowpoly model.

Ook hiervoor zijn er meerdere manieren en programma's. Hier een kleine opsomming voor mogelijkheden:
  • ZBrush
  • xNormal (gratis!)
  • Blender (gratis!)
  • 3ds Max

Zelf heb ik xNormal gebruikt. De resultaten van een snelle bake test op de lowpoly modellen zie je hier:



Baken is een lastig proces voor software, je ziet dat op mijn modellen onder het dakje het baken niet goed is gegaan. Dat komt eigenlijk omdat het dak in de weg zit. Dit heb ik opgelost door een tweede versie te maken van zowel mijn highpoly als de lowpoly. Zorg dat ze beide een UV unwrap hebben voordat je het dakje lostrekt. De UV blijft hetzelfde als je echte model. Deze nieuwe versies zijn puur alleen voor het baken!! Bij beide models heb ik het dakje "los" gemaakt. Vervolgens schuif ik het dakje flink naar boven, nu zit het niet meer in de weg bij het baken. Doordat de UVs op dezelfde plek blijven bij de oude en nieuwe versies, maakt het niet uit waar het dakje nu zit.

In xNormal gebruikte ik de nieuwe versies van mijn model waarbij het dakje omhoog zit. Na het baken kreeg ik dit:

Links: Tweede versie voor baken Midden: Bake zonder dakje loshalen Rechts: Oude lowpoly model met nieuwe texture
Ik gebruikte dus de nieuwe texture op het oude lowpoly model, waarbij het dakje nooit los is geweest.

xNormal kan erg complex zijn als je dat nog niet hebt gebruikt. Er is een photogrammetry tutorial waarbij er aandacht wordt besteed aan xNormal. Zelf heb ik daar veel aan gehad!
https://80.lv/articles/full-photogrammetry-guide-for-3d-artists/

Tip! 
Bovengenoemde tutorial gebruikt in xNormal de Ray Distance Calculator. Meestal gaat dat gewoon prima, maar je kan altijd nog zelf waardes invoeren bij de 'Low definition mesh'. Ik heb twee voorbeelden naast elkaar gezet. De een gebruikte de calculator tool, bij de ander heb ik zelf de ray distance waarde op 0.5 gezet. Je ziet dat de bake met als waarde 0.5 iets beter ging (al maakt het niet heel veel uit hier):

Links met Ray Distance Calculator, rechts met de waarde op 0.5

Voordat we verder gaan nog een link, deze heb ik ook bij retopoly gezet, maar kan voor baken handig zijn. Deze tutorial doet dat met Blender:
https://sketchfab.com/blogs/community/retopologise-3d-scans-low-poly-game-assets/

De tutorial zit er bijna op!!! Op naar het laatste deel: 3D model is klaar! En afsluiting -klik-

Populaire posts van deze blog

Deel 4: Meshroom

Deel 7: 3D model is klaar! En afsluiting